Yangiliklar
Yangiliklar
2023-11-10
„Gender“ tushunchasi feministik nazariya va gendershunoslikning rivojlanishi tufayli keng tarqaldi[⇨] . U ijtimoiy konstruktivizm nazariyasiga asoslanadi, ularning bir qator vakillari (asosan feministik mualliflar) odamlar o‘rtasidagi farqlarning tabiiy kelib chiqishini shubha ostiga qo‘yadilar va ularni ijtimoiy jarayonlar bilan izohlaydilar[4]. Shunday qilib, „gender“ tushunchasi „biologiya taqdir sifatida“ haqidagi oddiy g‘oyalarni tanqid qilish uchun mo‘ljallangan va gender tengligi mafkurasiga ishora qiladi[⇨].
Garchi ko‘pgina manbalar genderni „ijtimoiy jins“ deb ta’riflagan bo‘lsa-da, bu tushuncha zamonaviy feministik va gender tadqiqotlarida eskirgan deb hisoblanadi. Genderni biologik jinsning hosilasi sifatida tushunishni tanqid qilib, zamonaviy tadqiqotlar bu ikkala toifani ham bir-biri bilan murakkab o‘zaro ta’sirda bo‘lgan ijtimoiy tuzilmalar sifatida ko‘rib chiqadi[⇨]. Biroq, feministik nazariya, postfeminizm, gender psixologiyasi, gender sotsiologiyasi va lezbiyen falsafasining turli oqimlarida „gender“ atamasini talqin qilishda farqlar mavjud[3].
Ingliz tilida gender so‘zi dastlab grammatik jins degan ma’noni anglatadi. Amerikalik seksolog Jon Money 1955-yilda transseksual va interseks odamlarni o‘rganishga bag‘ishlangan asarlarida birinchi marta bu so‘zni biologik jins va ijtimoiy rol o‘rtasidagi terminologik farqlash uchun ishlatgan. Ammo „gender“ tushunchasi faqat 1970-yillarning boshlarida feministik harakat va feministik nazariyaning rivojlanishi tufayli keng tarqaldi. Feministik nazariyotchilar biologiyadan kelib chiqqan jinsiy farqlarni jamiyatda „erkak“ yoki „ayol“ deb hisoblangan xulq-atvor va sifatlardan ajratish uchun analitik kategoriya sifatida „gender“ tushunchasidan foydalanganlar. „Gender“ va „jins“ tushunchalari o‘rtasidagi farq „biologiya taqdir sifatida“ haqidagi oddiy g‘oyalarni shubha ostiga qo‘yishga va shu bilan ilgari bo‘lmagan tematik sohalarni o‘rganib, ijtimoiy va gumanitar fanlarning ufqlarini sezilarli darajada kengaytirishga imkon berdi. ilmiy qiziqish mavzusi.
„Gender“ tushunchasi postsovet faniga 1980-1990 yillar oxirida gendershunoslik ilmiy sohasi shakllanishi bilan kirib keldi[5]. Bugungi kunda „gender“ tushunchasi „gender“ tushunchasidan farqli o‘laroq, postsovet mamlakatlarida ham, butun dunyoda ko‘plab kontekstlarda, xususan, ijtimoiy fanlarda[6] va hujjatlarda keng qo‘llaniladi. Jahon sog‘liqni saqlash tashkiloti[1]. Biroq, ko‘plab boshqa kontekstlarda, jumladan, ijtimoiy fanlarning ba’zi tarmoqlarida, „gender“ va „jins“ atamalari bir-birining o‘rnida qo‘llanilib kelmoqda. „Gender“ va „jins“ tushunchalarini farqlash yoki ularni sinonim sifatida ishlatish masalasi bevosita ma’lum bir muallifning falsafiy va siyosiy munosabatlariga bog‘liq.
"Gender" va „jins“ tushunchalari o‘rtasidagi farq ijtimoiy konstruktivizm nazariyasiga tayanadi, bu tabiiy va tabiiy ko‘rinadigan farqlarni ijtimoiy jarayonlar bilan izohlaydi. „Gender“ tushunchasiga qarama-qarshi „jins“ tushunchasidan foydalanish ayol va erkaklarning jamiyatdagi mavqei hamda „erkak“ va „ayol“ o‘rtasidagi farqlar biologik kelib chiqishi yo‘q, degan tezisga asoslanadi. lekin biologik talqin bir yo‘lidir, bu jamiyatda qonuniy[7]. Shunday qilib, ijtimoiy konstruktivizm tarafdorlari " sog‘lom fikr " ni, ya’ni zamonaviy jamiyatlarda hukmron bo‘lgan kundalik g‘oyalarni tanqid qiladilar, unga ko‘ra ijtimoiy erkaklar va ayollarga bo‘linish va buning natijasida xulq-atvor, imkoniyatlar, huquqlar va boshqalardagi farqlar mavjud. Shu bilan birga, ijtimoiy konstruktivizm tarafdorlari ham xuddi shu „sog‘lom fikr“ va unga xos biologik determinizmga asoslangan an’anaviy sotsiologik nazariyalarni tanqid qiladilar[7].
Gender tadqiqotlari va asosiy feministik nazariyalarda gender hokimiyat va tengsizlikning ijtimoiy munosabatlarini tartibga soluvchi ijtimoiy kategoriya sifatida tushuniladi. Feministik nazariyalarning klassik versiyalarida bu erkaklarning ijtimoiy guruh sifatida ayollar ustidan hukmronligi haqida edi: belgilangan va o‘rganilgan gender rollarini bajarish imkoniyatlarning tengsizligini, erkaklarning ijtimoiy sohadagi afzalliklarini va ayollarning jamiyatga ko‘chirilishini anglatadi. Shu bilan birga, xususiy sohaning o‘zi kamroq ahamiyatli, kamroq obro‘li va hatto repressiyaga uchragan bo‘lib chiqadi [7] . Zamonaviy feministik nazariyalarda genderni hokimiyatning tarkibiy munosabatlari sifatida tushunish, bir tomondan, jinsni boshqa ierarxik ijtimoiy toifalar (irq, sinf va boshqalar) kontekstida ko‘rib chiqish orqali yanada murakkab va takomillashtirilmoqda.) va boshqa tomondan, gender zulmining asosiy tarkibiy qismlaridan biri sifatida majburiy gender binarini tushunish orqali . Shunday qilib, „gender“ tushunchasi nafaqat tahliliy, balki siyosiy hamdir: u mavjud bo‘lgan tengsizlikning gender munosabatlarini tanqid qilishni o‘z ichiga oladi va ijtimoiy tuzumni o‘zgartirish va gender tengligiga asoslangan yangi ijtimoiy tartibni qurish uchun mo‘ljallangan .
Ko‘pgina ilk feministik nazariyalarda gender biologik jinsning madaniy o‘zaro bog‘liqligi sifatida tushunilgan[7]. Shunga o‘xshash g‘oyalar rus manbalarida keng tarqalgan „ijtimoiy jins“ yoki „genderning ijtimoiy-madaniy jihati“[8][9] bunday ta’riflar jinsni bevosita jinsga bog‘liq qiladi, ikkalasining ham ikkilik xususiyatini anglatadi kabi gender ta’riflari asosida yotadi.
Manba:„WikiStipendiya“